寺田倉庫さんで展示します。/カイカイキキで働き始めた経緯【告知あり】

久しぶりの展示と、昔話を。(See English translation below)
前田敏幸 2025.05.29
誰でも

こんにちは、前田敏幸です。第3回目のメルマガです。

まずは展示、作品購入についてのご報告です。6/27から7/7まで、
寺田倉庫さんのWHAT CAFEにて開催されるグループ展に参加いたします。

【詳細】
WHAT CAFE EXHIBITION vol.42:Framing Motion」
https://prtimes.jp/main/html/rd/p/000000424.000014158.ht

会期:2025年6月27日(金)~7月8日(火)
会場:WHAT CAFE(〒140-0002 東京都品川区東品川2-1-11)
営業時間:11:00~18:00(最終日は17:00閉館)
入場料:無料

【出展予定作品】
 80x80cmの作品 4点

【購入について】
いつもなら作品は会場での先着順で購入できる形を取っていたのですが、
今回海外のコレクターさんからのお問い合わせがいくつかあり、
去年の個展からずっとお待ちいただいていましたので、
会期開始前に購入できるようにする予定となっています。
(海外発送も可能となっています)

なので展示当日でも作品がいくつか売約が決まっている可能性があります。ご注意くださいませ。

6/20あたりで作品の価格帯が分かる作品リストをギャラリーに用意いただきますので、
リストご希望の方は以下お問い合わせ先にご連絡いただけますと幸いです。
(前田敏幸の作品リストが欲しいとお伝えいただければ問題ないかと)

WHATCAFE連絡先
電話番号:03-4530-8066
メールアドレス:what_cafe@terrada.co.jp

レスポンスが遅いかもしれませんが、ご不明点などあれば私にDM送っていただいても大丈夫です。

一緒に展示する作家さんも面白い作風の方も多いので楽しめると思います。
同時期に開催される、もう一箇所の展示は情報解禁されましたらまた告知いたします。
皆様にお会いできるのを心から楽しみしています。

ーーーーーーー

さて、今回の雑談は少し昔話を。
前職で5-6年間お世話になった村上隆さん率いる有限会社カイカイキキでのエピソードです。
(ご迷惑にならない範囲で)

現代美術に全く興味のなかった無智無学の落ちこぼれが、
一体どんな経緯で村上さんのところで働く事になったのか。

大学2.3年生(すでにうろ覚え)の頃、村上さんが100mの絵画を、
ドーハでの個展に向けて制作するスタッフを募る「スカウトキャラバン」という企画が当時行われておりました。たまたま寝坊して大学へ向かう途中、先輩に会ってこんなの来てるよとその募集のチラシを受け取ったのがきっかけでした。

当時、村上隆さんのことも知らなかったのですが(なんならバスキアや岡本太郎すら知らない無知でした)、チラシに描かれた、ゆずのCDジャケットで見た「お花のマーク」に見覚えがあり、なんか面白そうだと思って応募。

ポートフォリオを送るよう言われましたがポートフォリオという概念を持たない私はA4のコピー紙に1枚作品を載せて送ってしまいましたが、当時本当に人手不足という事もあってかまさかの採用。年末の長期休暇の2週間、スタジオで働かせてもらえることに。
関西から初めて関東に進出しました。
初めて訪れたスタジオには高さ3mはあるであろう巨大なキャンバスがずらり。
圧倒されながらも、「絵の具を作品に乗せるまでは帰らない」と謎ルールを発動させてしまい、
若さ故の(割愛)めちゃくちゃな行動を起こして、
多大なトラブル(割愛)を発生させながらもそのミッションを達成させて、
もう思い残す事はないとクビを覚悟しましたが、そんな突拍子もない行動が逆に面白がられて、
結果的に2週間追い出される事なく無事に終えることができました。(当時宿泊施設があった)

最後の日、村上さんの部屋へ挨拶に伺い、握手を交わした時、
「君、生粋だよね」と言われたのが強く印象に残っています。
その後も声をかけていただき、卒業までの長期休暇は毎回スタジオで働くようになり、
大学卒業後は上京して働く事になりました。
業務の詳細は語れませんが、本当にクレイジーで刺激的な毎日でした。
何年もお世話になると想像すらしていませんでしたが、
村上さんのところで働いていなかったら今の自分はいなかったと思います。
(ちなみに奥さんとはここで出会いました笑)

また折を見て、メルマガでお話できればと思います。

それでは、また良い一日を。

Hello, this is Toshiyuki Maeda.

Welcome to the third edition of my newsletter.

Exhibition and Artwork Purchase Information

I'm pleased to announce that I will be participating in a group exhibition at WHAT CAFE, hosted by Terada Warehouse, from June 27 (Fri) to July 7 (Tue), 2025.

[Exhibition Details] WHAT CAFE EXHIBITION vol.42: Framing Motion Event Link (PR TIMES)

  • Dates: June 27 (Fri) – July 8 (Tue), 2025

  • Venue: WHAT CAFE (2-1-11 Higashi-Shinagawa, Shinagawa-ku, Tokyo 140-0002)

  • Hours: 11:00 AM – 6:00 PM (Closes at 5:00 PM on the final day)

  • Admission: Free

[Works on Display] I will be exhibiting four pieces, each 80 x 80 cm.

[Regarding Purchases] Normally, works are available for purchase on a first-come, first-served basis during the exhibition. However, this time, several international collectors who have been waiting since my solo exhibition last year have already shown interest. As a result, we’re planning to make works available for purchase before the exhibition begins (international shipping is available).

This means that some works may already be sold by the time the exhibition opens. Thank you for your understanding.

A price list of the available works will be prepared by the gallery around June 20. If you’d like to receive the list, please contact the gallery below and mention that you would like the list for Toshiyuki Maeda's works.

Contact Info for WHAT CAFE

Their response may take a little time, but if you have any questions, feel free to send me a direct message as well.

There are many fascinating artists participating, and I believe you’ll enjoy the show. Another exhibition will also be taking place around the same time — I’ll share the details once they’re officially announced.

I truly look forward to seeing you there.

A Bit of a Throwback Story

Now, for a bit of a personal story — a glimpse into my past when I worked at Kaikai Kiki Co., Ltd., led by Takashi Murakami, for about 5–6 years. (Shared within respectful limits, of course.)

I was once a completely clueless, underachieving student with zero interest in contemporary art. So how did I end up working under Mr. Murakami?

Back when I was in my second or third year of university (the details are a bit fuzzy), there was a recruitment project called the “Scout Caravan,” looking for staff to help create a massive 100-meter-long painting for a solo show in Doha.

I randomly received a flyer for it from a senior classmate one morning on my way to school — I had overslept and was running late, otherwise we might not have crossed paths. I didn't even know who Takashi Murakami was at the time (I didn’t even know Basquiat or Tarō Okamoto), but I recognized the flower logo from a Yuzu CD cover and thought it looked fun — so I applied.

They asked for a portfolio, but I didn’t even know what that meant. I ended up sending a single artwork printed on A4 copy paper. Miraculously, I was accepted — probably because they were seriously short-staffed — and I was allowed to work at the studio for two weeks over the winter break. It was my first time going from Kansai to Tokyo.

When I arrived, the studio was lined with massive 3-meter-high canvases. Overwhelmed, I made a strange personal rule: “I won’t leave until I’ve applied paint to one of the artworks.” This led to some wild (and perhaps reckless) actions, resulting in quite a bit of trouble (details omitted). But somehow, I pulled it off. I thought I’d surely be fired, but to my surprise, they found my behavior amusing, and I made it through the full two weeks. (They had accommodations on-site back then.)

On the last day, I went to thank Mr. Murakami, and when we shook hands, he said, “You’re a natural.” That moment left a deep impression on me. After that, he continued to invite me back, and I spent every school break working at the studio. Eventually, I moved to Tokyo after graduation and joined full-time.

I can’t go into detail about the work itself, but every day was intense and full of excitement. I never imagined I’d stay for years, but if I hadn’t worked at Kaikai Kiki, I wouldn’t be who I am today. (Fun fact: I met my wife there too!)

I hope to share more stories like this in future newsletters.

Until next time — wishing you a wonderful day.

Warm regards, Toshiyuki Maeda

無料で「前田敏幸のあとがき」をメールでお届けします。コンテンツを見逃さず、読者限定記事も受け取れます。

すでに登録済みの方は こちら

誰でも
昔話と。出来れば忘れたい母の言葉【告知あり】
誰でも
【前田敏幸】メールのマガジン始めます。